הדפסה

החלפת לוקרים, מיסבים ונאבות  ב- CJ8 מודל 1990.

בוצע ע"י רוני Scrambler וליאור לבנת.

נכתב ע"י ליאור לבנת

 

 

למה לעזאזל לעשות דבר כזה... (או למה לנו להיכנס לפרויקט שכזה?)

 

סיפור שהיה, כך היה: ביום שישי אחד, בנסיעה מנהלתית על החוף, במהלך נסיעה אחורה לחניה נשמע מעין צליל נקישה חזקה עמום שלווה ברעד בתוך הרכב. ישבתי (אנוכי- ליאור) עם אחי רוני בתוך הרכב, הסתכלנו אחד על השני וחשבנו לתומנו שההילוך קפץ, אבל לא כך היה. עדיין לא הבנו מה הבעיה. סיימנו להחנות את הרכב ויצאנו החוצה.

 

במהלך היציאה החוצה, דרך אחי על חלק מתכתי וכשהתכופף לראות מה זה התברר שהלוקר התפצפץ לו לגורמים (ליתר דיוק- 3 גורמים).

 

יפה. אתם בטח שואלים את עצמכם: "טוב, אז לוקר הלך- מחליפים, למה גם נאבות ומיסבים???"

אז ככה. בבדיקה מדוקדקת, הסתבר שהלוקר נשבר כי: א. הוא היה דרעק- מהסוג הפשוט ביותר של WARN. ב. כי הוא היה תפוס על 3 ברגים מתוך ה- 5 שהיו והשניים שהיו "כאילו" סגורים היו פשוט מודבקים עם קצת סיליקון... "למה??" תשאלו, או! כי ההברגות פשוט לא היו קיימות!!! (וכנראה גם המוסך האחרון שטיפל בכך חיפף קלות...)

בבדיקה שערכנו ללוקר השני, התברר מצב עגום דומה.

לכן, נאלצנו בסופו של דבר להחליף גם את הנאבות משום שהברזה לא תשאיר לנו בשר ולא תתאים לברגים של הלוקר החדש. אם כבר הוצאנו נאבות, מה, לא נחליף גם מיסבים?! נחליף גם נחליף. וכך יצא פרויקט ההחלפה לדרך.

 

המרכיבים הנדרשים:

 

  1. זוג לוקרים של SuperWinch שהוזמנו מארה"ב (באתר: http://www.4wd.com). עלות בארץ כ- 1400 ₪. בארה"ב, כ- 120$ כולל משלוח לארץ (ע"י חבר בניו יורק) שזה יצא כ- 520 ₪.
  2. זוג נאבות משומשות, נרכשו מסמו בעלות של כ- 400 ₪.
  3. סט מיסבים + תושבות, כולל מחזירי שמן, שייבות, ואומי נאבות נרכש מיאנוביץ' במחיר כולל של כ- 400 ₪.
  4. בוקסה לפתיחת אומי הנאבה (שמומלץ לרתך ולחזק), נרכשה מיאנוביץ' במחיר של        כ- 70 ₪.
  5. ברגים ללוקרים. 10 ברגיי פלדה (סימון 3) כולל שייבה קפיצית חזקים ועמידים (לא נפתחו פעם אחת עד היום!). עלות- 25 ₪.
  6. גריז ללוקרים ולמיסבים, עלות כ- 20 ₪.

 

 

  

אז קדימה. לעבודה:

 

שלב ראשון כמובן- פירוק הגלגל והלוקר עצמו, שימו לב בתמונה ללוקר השלם שחסר בו בורג (זה לאחר שתשימו לב לאחי- רוני בחלוק המעבדה שלו...).

 

 

 

פירוק הלוקר קל מאוד, 5 ברגים והוא בחוץ. בסוג הלוקר הזה, חמשת הברגים משחררים בעצם רק את המכסה שלו, שמחובר ישירות לנאבה. לאחר הפירוק, ניתן לראות את גלגל השיניים שמורכב על הספלינים של הצירייה. גלגל השיניים תפוס באמצעות שייבת בטחון שצריך לפרק כדי להוציא את מכלול הלוקר (שוב, כך זה בסוג הלוקר הזה. בהמשך נראה איך בנוי הלוקר החדש).

 

  

 

 

לאחר פירוק הלוקר, יש לפרק את האום הגדול שמחזיק את הנאבה על הצירייה. את האום נפרק באמצעות המפתח הייעודי שנרכש. כדי לחזק את האום שלא יזוז בדר"כ מכופפים עליו את השיבה שמתחתיו ולכן יש לפתוח אותה עם מברג שטוח קודם כל ורק לאחר מכן לשחרר את האום. אחרי האום יש שייבה ואום נוסף דומה. יש לשים לב למבנה האומים והשייבות בפירוק משום שיש להם סדר וצריך להרכיב חזרה אותו דבר. אנחנו רכשנו הכול חדש כי לא היה ידוע המצב של הישנים (ידוע כי למכונאים אין את הבוקסה הייעודית ולכן הם פותחים וסוגרים את האומים עם איזמל ושוחטים אותם בדרך...). לדעתי זה שווה בכל מקרה, משום שהעלות נעה סביב ה- 10 ₪ ליחידה...

 

  

 

בשלב הבא, יש לפרק את הקליפר של הברקס ולשלוף את הרפידות מהקפיץ כדי לשלוף את הנאבה החוצה. את הקליפר תופסים שני ברגיי אלן בגודל 7 מ"מ. כרגיל בסיקסים, הגודל של המפתח לא סטנדרטי ויש לרכוש אותו בנפרד כי הוא לא קיים בסטים הרגילים שנמכרים בחנויות.

 

 

 

לאחר הפירוק, הנאבה פשוט נשלפת החוצה, עם צלחת הבלם ורואים את הציריה עצמה ואת כיסוי המגן של צלחת הבלם.

 

 

 

לאחר מכן, יש להפריד את הנאבה מצלחת הבלמים. כדי לעשות זאת יש צורך להשתמש בלחץ פיזי מתון- מכות פטיש קלות על ברגיי הגלגל כדי להוציאם החוצה (אם הבורג תקוע חזק, עדיך לשים עליו אום ולהכות עליו כדי לא להרוס את ההברגה).

ובנוסף, מכה קטנה על הנאבה תפריד אותה מצלחת הבלמים במידה והיא עדיין צמודה. יש להיזהר שלא להכות על צלחת הבלם כדי שלא לפגוע בה.

 

 

 

בשלב הבא נרכיב את המיסבים על הנאבה:

 

ראשית, יש לנקות את כל הנאבה מלכלוך ושמן. אחרי שהנאבה נקייה נעבור לשלב הביצוע.

מאחר ורכשנו נאבה משומשת והחלטנו להחליף מיסבים, יש לפרק תחילה את מחזיר השמן, המיסבים הישנים והתושבות שלהם ולאחר מכן, יש להרכיב את החדשים.

בתוך הנאבה נכנסים שני מיסבים; אחד מכיוון הלוקר ואחד מכיוון הסרן. מבנה המיסבים הוא כזה שכל מיסב מגיע עם תושבת מתאימה. המיסבים קוניים ויש הבדל דק בין המיסבים. יש לשים לב לצורת המיסבים ולתושבות ולהשוות למיקום בנאבה הישנה. בכל מקרה, ניתן לראות כי התושבות לא זהות ולא נוכל להכניס למקום הלא נכון בנאבה. אבל יש לשים לב לא להחליף בין המיסבים והתושבות שלהם משום שזה יכול לבלבל.

 

תהליך הכנסת המיסבים דורש סבלנות ומעט כח אבל ברגש...  במבט ראשון נראה כי לא ניתן להכניס את התושבת לנאבה, אך יש לעשות זאת עם פטיש לאט לאט. מכה בכל צד ובסוף התושבת תיכנס לנאבה. אחרי שהתושבת נכנסה כולה בתוך הנאבה, יש להמשיך ולתת מכות עם איזמל עד שתשב במקומה בצמוד למגרעת או למדרגה הפנימית שמפרידה בין הצדדים.

 

 

 

יש לבצע זאת בשני צידי הנאבה כמובן.

 

בשלב הזה נעצור את הרכבת המיסבים ונעבור להרכבת צלחת הבלם חזרה על הנאבה החדשה משום שתהליך זה דורש פטיש והמיסבים פשוט ייפלו אם נשים אותם קודם...

יש להניח את צלחת הבלם על הנאבה ולהכניס את הברגים הקוניים-משוננים אל הצלחת ופשוט... לדפוק אותם פנימה בחוזקה. יש לשים לב להתאמת הצלחת לנאבה משום שאם אין התאמה החלקים פשוט לא יורכבו טוב, יהיה רווח ביניהם וזה לא תקין! בסופו של תהליך, יש לוודא שהרכיבים יושבים בצמוד ובמדויק וכל הברגים במקומם עד הסוף.

 

 

 

לאחר מכן, נגרז את המיסבים היטב ונכניס אותם למקומם- כל אחד בצידו! שיטת גירוז המיסבים המומלצת היא להניח כמות של גריז על כרית כף היד ולטבול, או להכות את המיסב בתנועות קצובות מעלה מטה על היד עד שהגריז מתחיל לבצבץ בצד השני של המיסב ואז להפוך אותו ולעשות כך מכיוון שני. שימו לב לגריז בתמונה שיוצא מצד שני של המיסב.

הגירוז הנכון והגריז האיכותי חשוב מאוד לאורך חיי המיסבים!

 

  

 

בשלב האחרון של חלק זה, נגרז היטב את אזור תושבות המיסבים ונשים את המיסב הפנימי (זה שמגיע מכיוון הצירייה) במקומו, ומעליו יש לשים את מחזיר השמן. שימו לב לכיוון ההרכבה של מחזיר השמן זה חשוב מאוד! את המחזיר עצמו יש להכניס בלחץ קל ולהלביש בתוך הנאבה.

 

 

 

כך צריך להיראות בסוף הצד הפנימי של הנאבה (הצד שפונה לצירייה) עם מחזיר השמן והגירוז והצד החיצוני ללא מחזיר השמן.

 

 

 

בשלב הבא, עלינו להרכיב חזרה את הנאבה עם צלחת הבלם ולהחזיר את רפידות הבלם והקליפר למקום. שלב זה הוא פשוט לביצוע- בסדר הפוך לזה שפירקנו. בסוף השלב הזה, המערכת המורכבת תיראה כך: 

 

 

 

שלב אחרון- התקנת הלוקר:

 

הלוקר שרכשנו בנוי משני חלקים. החלק התחתון- התושבת מתחבר אל הנאבה באמצעות 5 ברגי פלדה ושייבות בטחון שנרכשו בנפרד. החלק העליון מתחבר אל התחתון ומחזיק בתוכו למעשה את כל מנגנון הלוקר. חלק זה מתחבר באמצעות 5 ברגי אלן מקוריים אל החלק התחתון.

תהליך ההרכבה פשוט ביותר- יש לחבר את חמשת הברגים לנאבה ולוודא שהם סגורים הייטב:

 

 

ולבסוף, יש להרכיב את החלק העליון של הלוקר- את מנגנון ההפעלה עם 5 ברגים מקוריים:

 

 

 

וסתם לשם השוואה, כך היה נראה הלוקר הישן השלם והמפורק:

 

 

 

 

אפילוג:

 

בסך הכל, העבודה לא היתה קשה מידי וערכה כ- 3 שעות. יש לקחת בחשבון שאת התהליך המתואר יש לבצע בשני הצדדים...

ככלל, לא מומלץ להחליף לוקר רק בצד אחד ובודאי לא לסוג אחר של לוקר!

בספרות של ה- CJ (גם הצבאית שיש באתר) לא מופיע כל הסבר לגבי הלוקרים משום שבצבא לא השתמשו בהם, אלא בפלאנג'ים. לכן הסבר תהליך הביצוע וההתעסקות עם הלוקר אינו מוזכר וחשוב להזכירו לאילו שלא התנסו בכך. גם תהליך פירוק והרכבה של הנאבה לוקה בחסר.

זה גם המקום לציין כי אכן, מעבר לפלאנג'ים היה חוסך הרבה מאוד כסף, אך לדעתנו זהו מעבר לא חכם (סחיבה, צריכת דלק, בלאי וכיו"ב) ולכן בחרנו להשמיש את הלוקרים חזרה.

 

במבט לאחור, אם ניקח בחשבון את העלות: כ- 1500 ₪ לכל הסיפור, ו- 3 שעות עבודה (במוסך זה בטח היה עולה כפול כולל המע"מ וכיו"ב) ונוסיף לכך שאין עבודה של מוסך משתווה להשקעה בעבודה כזו שמתבצעת על ידי בעל הרכב, ההשקעה והעבודה בהחלט היו שווים.

 

שלכם,

ליאור לבנת.